قوانینی که باید در ساخت و ساز ویلا رعایت کرد

سر فصل مقاله

یک ویلا چه مزایایی با خود به همراه دارد؟ برای اینکه ویلا بسازیم باید چه مراحلی را طی کنیم؟ آیا قانونی در رابطه با ساخت و ساز ویلا وجود دارد؟
در این مقاله قصد داریم فواید طراحی و ساخت ویلا و همچنین مراحلی که در مسیر ساخت آن باید طی کنید را به شما توضیح دهیم و دو قانون مهم در رابطه با ساخت و ساز ویلا را به شما معرفی کنیم که در صورت عمل نکردن به آنها دردسر خواهید افتاد. پس تا پایان این مقاله همراه باشید.

مزایای ساخت ویلا

• ساخت ویلا برای شما یک مکان تفریحی را مهیا می‌سازد و شما هر وقت که از فشار زندگی روزمره خسته شدید می‌توانید به ویلای خود برای مسافرت بروید.
• ویلاها بر خلاف خانه‌های آپارتمانی امکانات بسیار زیادی دارند مانند: استخر، سونا، باشگاه اختصاصی و…
• ویلاها همیشه گران هستند و قیمتشان نه تنها ثابت نمی‌ماند بلکه بالاتر هم می‌رود پس به نوعی با ساخت ویلا سرمایه‌گذاری هم می‌کنید.
• طراحی داخلی ویلا و بخش خارجی محدودیتی ندارد و می‌توانید آن را هر گونه که دوست دارید و کاملا بر اساس سلیقه‌ی خود طراحی کرده و بسازید.
• در اکثر خانه‌های آپارتمانی امکان نگه‌ داشتن حیوان خانگی وجود ندارد اما در ویلا شما آزاد هستید که حیوان مورد علاقه‌ی خود را نگه دارید و البته حیوان خانگی شما نسبت به زندگی در آپارتمان هم بسیار آزادتر و راحت‌تر خواهد بود.

مراحل ساختن ویلا

طراحی داخلی ویلا: اولین مرحله انتخاب و طراحی مدل مورد نظر برای ویلا است. شما می‌توانید برای اینکار از معماران و برای طراحی داخلی ویلا از طراح دکوراسیون کمک بگیرید. سبک‌های متنوعی برای ظاهر و طراحی داخلی ویلا وجو دارد از مدرن گرفته تا کلاسیک؛ البته بیشترین سبکی که این روزها مورد استفاده قرار می‌گیرد سبک مدرن است که گرایش به سادگی و پرهیز از شلوغی دارد.
• تعیین بودجه: ‌پس از اینکه طرح دلخواهتان را انتخاب کردید باید ببینید که اصلا بودجه‌ی کافی برای ساخت ویلا را دارید یا خیر. عوامل مختلفی در هزینه ساخت ویلا تاثیرگذارند مثلا دستمزد پیمانکاران، دستمزد طراح و معمار، هزینه‌ی زمین ویلا، متریال و مواد و مصالحی که در ساخت و ساز استفاده می‌شوند.

یافت محل قرارگیری ویلا: محل قرارگیری ویلا هم کامل به سلیقه و میزان‌ بودجه شما بستگی دارد. اغلب افراد ترجیحا می‌دهند ویلای خود را نزدیک به طبیعت زیبای جنگل و دریا بسازند تا علاوه بر تفریح از منظره‌ی فوق‌العاده هم لذت ببرند و البته نزدیک بودن به طبیعت تاثیر زیادی در نشاط آدمی دارد.
آغاز ساخت و ساز: پس از اینکه زمین مورد نظر را خریداری کردید و با پیمانکار قرارداد بستید دیگر وقت آغاز ساخت‌وساز ویلا رسیده است. در شروع ساخت، اول زمین را حفر کرده و نقشه‌ی کلی مشخص می‌شود. سپس روی زمین بتن ریخته و با میل‌گرد و دیگر متریال‌های مربوط، استخوان‌بندی ویلا را می‌سازند. بعد از ساخت اسکلت ویلا نوبت می‌رسد به دیوارچینی و اجرای سقف و سپس با در نظر گرفتن طراحی داخلی ویلا داخل آن را می‌سازند و در نهایت هم روی محوطه ویلا کار می‌شود. البته این‌ها توضیح بسیار مختصری از ساخت یک ویلا است و بسته به مدل انتخاب شده مراحل ساخت متغیر می‌باشند.

قوانین ساخت ویلا چیست؟

معرفی چند قانون مهمی که هنگام ساخت ویلا رعایت کردنشان واجب است.

در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی

اولین قانونی که باید پیش از شروع به ساخت ویلا، آن را رعایت کرد در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی محل قرارگیری ویلاست. همه‌ی ویلاها با هرنوع اقلیمی تناسب ندارند مثلا ویلایی که سقفی هموار دارد برای مناطق شمالی کشور مناسب نیست چرا که میزان بارندگی در آنجا بسیار شدید است. برای منطق شمالی سقف شیب‌دار مناسب‌ترین انتخاب می‌باشد.
یا در اقلیم‌های گرم‌وخشک که آفتاب تمام روز به صورت مداوم و مستقیم به داخل بنا می‌تابد بهتر است ویلایی ساخته شود که دارای سایه‌بان باشد.

گرفتن مجوز پروانه ساخت

ساخت ویلا نیازمند اخذ مجوز پروانه ساخت می‌باشد. مجوز پروانه ساخت برگه‌ای است که توسط مسئولان مربوط برای احداث و ساخت یک بنا به فرد سازنده داده می‌شود. هر فردی که قصد احداث یک ساختمان را دارد چه آن ساختمان اداری باشد چه مسکونی موظف است که دارای مجوز پروانه ساخت باشد. اگر ساختمان شما این مجوز را نداشته باشد امتیازهای مربوط به آب و گاز و برق را دریافت نمی‌کند.
برای گرفتن این مجوز اول باید با سند مالکیت زمین و کپی شناسنامه و چند مدرک دیگر به شهرداری محل خود رفته و درخواست خود را یادداشت نمایید. سپس شهرداری یک فرد کاردان را به محلی که در نظر دارید در آن ویلا بسازید می‌فرستد. فرد کارشناس پس از اینکه بررسی‌های لازم را انجام داد گزارشی را برای شما می‌فرستد. در این مرحله اگر کاری خلاف قانون در محل ساخت‌وساز صورت گرفته بود این موضوع را با در در نظر گرفتن ماده صدم کمیسیون حل می‌کنند.


شهرداری بعد از اینکه جنس خاک، محل قرارگیری ویلا و… را به طور کامل بررسی کرد تاییدیه لازم را می‌دهد. مرحله‌ی بعدی این است که فرد سازنده باید نقشه‌ی ویلا را به شهرداری ارائه دهد و شهرداری اگر که مشکلی را در نقشه مشاهده نکرد فیش پرداخت عوراض را صادر می‌نماید و در آخر بعد از اینکه مدارک مجددا مورد بررسی قرار گرفتند مجوز پروانه ساخت صادر می‌گردد.
قیمت این مجوز بر اساس متراژ زمین بنا، مبلغ موجود کلی در منطقه و… است.

جمع‌بندی

ویلاها ساختمانی بزرگ و مجلل هستند که به منظور استراحت و تفریح یا حتی زندگی روزمره ساخته می‌شوند. برای اینکه یک ویلا بسازیم نیازمند طی کردن مراحلی مشخص هستیم. اول باید ببینیم چه نوع طرح داخلی ویلا و البته ظاهری مورد پسندمان است و سپس می‌توانیم با یک معمار و طراح داخلی قرارداد ببندیم. در مرحله باید از کافی بودن بودجه‌ی خود اطمینان حاصل کنیم. بعد از طی کردن این مراحل نوبت به مرحله اصلی که ساخت و ساز است می‌رسد. اگر به فکر ساخت ویلا هستید فراموش نکنید که دو قانون مهم در این باره وجود دارد که شامل در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و اخذ مجوز پروانه ساخت می‌شود و در صورتی که این قوانین را رعایت نکنید در آینده دچار مشکل خواهید شد. ممنونیم که تا پایان مقاله همراه ما بودید.

قوانینی که باید در ساخت و ساز ویلا رعایت کرد

قوانینی که باید در ساخت و ساز ویلا رعایت کرد

یک ویلا چه مزایایی با خود به همراه دارد؟ برای اینکه ویلا بسازیم باید چه مراحلی را طی کنیم؟ آیا قانونی در رابطه با ساخت و ساز ویلا وجود دارد؟ در این مقاله قصد داریم

بیشتر بخوانید
اصول و ضوابط طراحی مجتمع تجاری

اصول و ضوابط طراحی مجتمع تجاری

معماری تجاری همیشه به عنوان نماد توسعه و رشد در جامعه مدرن مطرح بوده است. طراحی مجتمع تجاری از اصولی پیروی می‌کند که در کنار خلاقیت در اجرا با رعایت این نکات، می‌تواند کاربردی عالی

بیشتر بخوانید
طراحی نما، چرا و چگونه؟

طراحی نما، چرا و چگونه؟

طراحی نما در سال های اخیر به دلیل اهمیت زیادی که دارد به صورت تخصصی و حرفه ای آموزش داده می شود. چندان فرقی ندارد کاربری ساختمان چه باشد مسکونی، اداری، ویلا و... اولین چیزی

بیشتر بخوانید
نکات اصولی در طراحی دفتر کار

نکات اصولی در طراحی دفتر کار

طراحی دفتر کار به دلیل اهمیت زیادی که دارد باید از اصولی تبعیت کند که نتیجه ی کار را در عین کارآمدی، زیبا و چشمگیر کند. هر فرد به طور معمول یک سوم روز خود

بیشتر بخوانید
مفاهیم اساسی در شروع ساخت ویلا

مفاهیم اساسی در شروع ساخت ویلا

طراحي و ساخت ويلا در نواحي خارج از شهر و حومه ي شهر و در دل طبيعت انجام مي گيرد. هنگام ساخت ويلا بايد توجه شود كه با طبيعت اطراف خود هارموني و هماهنگي داشته

بیشتر بخوانید
طراحی ویلا مدرن و نئو کلاسیک

طراحی ویلا مدرن و نئو کلاسیک

طراحی ویلا چیست؟ ویلا به خانه هایی که دارای نما هستند گفته می شود و لغتی انگلیسی، فرانسوی است. ویژگی مشترک تمام ویلاها فضای خارج شهری آن هاست و در مناطقی که آرامش زیاد و

بیشتر بخوانید
نکات مهم در طراحی باغ ویلا

نکات مهم در طراحی باغ ویلا

داشتن یک ویلا شانس بزرگی‌ست که روز به روز افراد بیشتری را به سمت خود می‌کشاند. باتوجه به خستگی تمام ما از لایف استایل تکراری آپارتمان نشینی، داشتن یک باغ ویلا می‌تواند فرصتی برای بازیابی

بیشتر بخوانید
قبلی بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سر فصل مقاله
آخرین مقالات سایت