مفاهیم اساسی در شروع ساخت ویلا

سر فصل مقاله

طراحي و ساخت ويلا در نواحي خارج از شهر و حومه ي شهر و در دل طبيعت انجام مي گيرد. هنگام ساخت ويلا بايد توجه شود كه با طبيعت اطراف خود هارموني و هماهنگي داشته باشد . در ادامه به مفاهيم اساسي در شروع ساخت ويلا مي پردازيم.

سبك هاي اصلي و عمده در طراحي و ساخت ويلا

ويلاهاي كلاسيك

ويلاهاي كلاسيك به دليل قدمتي كه دارند همچنان مورد توجه مردم هستند. از ويژگي اين سبك ويلاسازي استفاده از سنگ در نماها، ستونهايي با ارتفاع زياد، سرستون ها، طاق هاي بلند است. همچنين طراحي داخلي آن ها شامل آينه هاي قدي،كاغذ ديواري، مجسمه ها مي باشد.

ويلاهاي مدرن

يكي از ويژگي هايي كه در ويلاي مدرن هست و از اول ساخت و تا آخر آن هميشه در نظر گرفته مي شود سادگي است. با توجه به متراژ زيربنا، ويلا مدرن در دسته هاي زير طراحي و اجرا ميشود:
(Flat Villa) – ويلا مدرن يك طبقه
(Half Floor Villa) – ويلا مدرن نيم پيلوت
(Duplex Villa) – ويلا مدرن دوبلكس
(Triplex Villa) – ويلا مدرن تريبلكس

ويلا مدرن يك طبقه

در ويلاهاي مدرن يك طبقه يا ويلاهاي فلت تمام بخش هاي خصوصي (سرويس بهداشتي و اتاق خواب) و بخش هاي عمومي (سالن پذيرايي و آشپزخانه) در يك سطح هستند. اين نوع طراحي ويلا براي سالمندان بسيار مناسب است و علاوه برآن هزينه هاي طراحي و جانبي هم نسبت به ويلاهاي دوبلكس ارزان تر است.
اما در نظر داشته باشيد كه حريم خصوصي كمتري نسبت به طراحي هاي ديگر دارد. يكي از ايرادات ساخت چنين ويلاهايي اين است كه سقف كوتاه آن مانع از ديدن چشم انداز طبيعت مي شود.

ويلا مدرن نيم پيلوت

طراحي ويلاهاي نيم پيلوت، بخشي از فضا كه اغلب يك فضاي خصوصي به حساب مي آيد به فاصله نيم طبقه از طبقه اول جدا مي شود. فضاي لازم در طراحي ويلاي نيم پيلوت نسبت به ويلاي دوبلكس كمتر است.

ويلا مدرن دوبلكس

ويلا مدرن دوبلكس، فضاي خصوصي از عمومي تفكيك مي شود. در طبقه دوم اتاق خواب مستر، حمام و … قرار مي گيرد كه به نسبت دو طرح قبلي متراژ بالاتري نياز دارد و هزينه هاي آن نيز بيشتر است.

ويلا مدرن تريبلكس

ويلا تريبلكس همانطور كه از اسم آن مشخص است به ويلا سه طبقه اي گفته ميشود كه فضاهاي بيشتري را در ارتباطي عمودي با يكديگر شامل ميشود. اين طراحي هم براي متراژ پايين و هم متراژ بالا مناسب است.
درواقع امروزه يكي از اهداف طراحي ويلا تريبلكس مدرن، داشتن يك فضاي لوكس و شيك و نيز دارا بودن فضاي زياد براي چيدمانها و دكوراسيون داخلي انعطاف پذير براي ايجاد تنوع در فضاي داخلي ويلا است.

شروع عمليات ساخت ويلا

قبل از ساخت ويلا بايد يك طرح و نقشه مناسب به همراه برنامه ريزي دقيق اجراي پروژه داشته باشيد. بعد از طي كردن مراحل پیش از ساخت ويلا نوبت به ساخت ويلا مي رسد. ساخت و طراحي ويلا مي تواند با آجر و بلوك و يا استفاده از سازه بتني، فلزي و يا حتي چوبي انجام شود. عمليات ساخت ويلا را مي توان در مراحل زير خلاصه کرد: رنگ ريزي و اجراي نقشه، پي كني ويلا، فونداسيون، اجراي اسكلت، سفت كاري، نازك كاري، نماسازي و
محوطه سازي.
رنگريزي و اجراي نقشه: در اين مرحله حدود و طول و عرض نقشه ويلا در زمين اجرا و رنگ ريزي انجام مي شود. اين كار توسط مهندس ناظر و پرسنل صورت مي گيرد.
پيكني ويلا: پيكني ويلا كه بعد از مرحله رنگريزي ويلا توسط كارگران و پرسنل و عوامل پيمانكار ويلا محل رنگ ريخته شده از قبل به ابعاد مشخص و عمق معين كنده مي شود تا براي اجراي فنداسيون توسط اسكلتكار يا همان آرماتوربند ويلا آماده گردد.
فونداسيون: فونداسيون يا شالوده در پايين ترين قسمت ساختمان قرار دارد و استحكام فونداسيون نقش مهمي در استحكام كل ساختمان دارد.
بتن ريزي و اسكلت: اسكلت تقريبا هسته ي اوليه ي ساخت ساختمان است كه تمام وزن ساختمان روي آن قرار مي گيرد. انواع اسكلت هايي كه داريم فلزي و بتني است كه هر كدام مزايا و معايبي دارند.
از نظر كيفيت و مقاومت نيز هر دو اسكلت به يك ميزان عمل خواهند كرد. نكته قابل توجه در سازه هاي فلزي سرعت بالاي اجراي آنها و ظرافت در طراحي نما و دكوراسيون ميباشد.
سفت كاري: به تمام عملياتي مثل كندن پي و بتن ريزي ساختمان، ديوار چيني و تيغه چيني ساختمان، نصب تير و ستون هاي اصلي ساختمان و پس از آن احداث و نصب سقف مي گويند.
نازك كاري: به عملياتي مانند نقاشي ديوار و سقف، برق كاري كليد و پريز، كاشي كاري، نصب تاسيسات از قبيل لوله ها و شوفاژ ساختمان و در نهايت نصب درب و پنجره ها مي گويند.
نماسازي: شايد يكي ديگر از مهم ترين بخش ها هنگام ساخت ويلا نماي آن است. چراكه در لحظه ي اول تاثير زيادي مي تواند در ذهن مخاطب برجاي بگذارد. در واقع نماي ويلا شخصيت و سبك كار را نشان مي دهد. پيش تر گفتيم كه سبك هاي متفاوتي براي نماها وجود دارد از جمله: طراحي نماي
كلاسيك، مدرن، دوبلكس، تريپلكس و … كه هر كدام ويژگي هاي منحصربفردي دارند. با توجه به شرايط اقتصادي كشور و هزينه هاي پنهان ساخت ، هزينه ساخت هر دو سازه نزديك به هم خواهند بود.

توجه به آب و هواي منطقه هنگام ساخت ويلا

به طور كلي براي ساخت و ساز در هر منطقه با توجه به آب و هواي آن متريال خاصي در نظر مي گيرند يا نحوه ي طراحي ويلا مي تواند متفاوت باشد. به طور مثال سقف خانه ها در شمال كشور به علت بارندگي و رطوبت بالاي آن بايد شيب دار يا شيرواني، كرسي چيني بلند جهت جلوگيري از نفوذ رطوبت و عايق بلندي اصولي ديوارها و …. باشد.

حريم خصوصي ويلا

توجه داشته باشيد هنگام ساخت ويلا اطراف آن را ساختمان هاي بلند نپوشانده باشد. وجود ساختمان هاي بلند باعث مي شود افرادي كه در ويلا زندگي مي كنند احساس راحتي نداشته باشند و حريم شخصي آن ها فراهم نمي شود. از اين رو پيش از اقدام به ساخت و ساز وضعيت آپارتمان هاي اطراف زمين و موقعيت ويلا را بررسي و ارزيابي كنيد.

قوانینی که باید در ساخت و ساز ویلا رعایت کرد

قوانینی که باید در ساخت و ساز ویلا رعایت کرد

یک ویلا چه مزایایی با خود به همراه دارد؟ برای اینکه ویلا بسازیم باید چه مراحلی را طی کنیم؟ آیا قانونی در رابطه با ساخت و ساز ویلا وجود دارد؟ در این مقاله قصد داریم

بیشتر بخوانید
اصول و ضوابط طراحی مجتمع تجاری

اصول و ضوابط طراحی مجتمع تجاری

معماری تجاری همیشه به عنوان نماد توسعه و رشد در جامعه مدرن مطرح بوده است. طراحی مجتمع تجاری از اصولی پیروی می‌کند که در کنار خلاقیت در اجرا با رعایت این نکات، می‌تواند کاربردی عالی

بیشتر بخوانید
طراحی نما، چرا و چگونه؟

طراحی نما، چرا و چگونه؟

طراحی نما در سال های اخیر به دلیل اهمیت زیادی که دارد به صورت تخصصی و حرفه ای آموزش داده می شود. چندان فرقی ندارد کاربری ساختمان چه باشد مسکونی، اداری، ویلا و... اولین چیزی

بیشتر بخوانید
نکات اصولی در طراحی دفتر کار

نکات اصولی در طراحی دفتر کار

طراحی دفتر کار به دلیل اهمیت زیادی که دارد باید از اصولی تبعیت کند که نتیجه ی کار را در عین کارآمدی، زیبا و چشمگیر کند. هر فرد به طور معمول یک سوم روز خود

بیشتر بخوانید
مفاهیم اساسی در شروع ساخت ویلا

مفاهیم اساسی در شروع ساخت ویلا

طراحي و ساخت ويلا در نواحي خارج از شهر و حومه ي شهر و در دل طبيعت انجام مي گيرد. هنگام ساخت ويلا بايد توجه شود كه با طبيعت اطراف خود هارموني و هماهنگي داشته

بیشتر بخوانید
طراحی ویلا مدرن و نئو کلاسیک

طراحی ویلا مدرن و نئو کلاسیک

طراحی ویلا چیست؟ ویلا به خانه هایی که دارای نما هستند گفته می شود و لغتی انگلیسی، فرانسوی است. ویژگی مشترک تمام ویلاها فضای خارج شهری آن هاست و در مناطقی که آرامش زیاد و

بیشتر بخوانید
نکات مهم در طراحی باغ ویلا

نکات مهم در طراحی باغ ویلا

داشتن یک ویلا شانس بزرگی‌ست که روز به روز افراد بیشتری را به سمت خود می‌کشاند. باتوجه به خستگی تمام ما از لایف استایل تکراری آپارتمان نشینی، داشتن یک باغ ویلا می‌تواند فرصتی برای بازیابی

بیشتر بخوانید
قبلی بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سر فصل مقاله
آخرین مقالات سایت