نقش اصلی دکوراسیون داخلی در ساختمان

طراحی داخلی ویلا
سر فصل مقاله

معماری داخلی دارای سبک‌های متنوعی از جمله طراحی نما مدرن، کلاسیک و.. می‌باشد که میزان توجه به آن به طور کلی برای تمامی ساختمان‌ها به یک اندازه مهم است.
طراحی دکوراسیون داخلی برای انواع ساختمان تجاری، مسکونی، اداری و… گرچه از جهات مختلفی اهمیت خود را نشان می‌دهد ولی در نهایت می‌توان گفت که نقش اساسی و تاثیرگذار آن در بازگو کردن هویت ساختمان می‌باشد.
به‌طور مثال اگر ساختمان تجاری باشد هر چه نمای داخلی جلوه و دکوراسیون اصولی و چشم‌گیرتری داشته باشد مراجعه‌کنندگان را به تحسین وا می‌دارد، در پی آن کار و بیزنس خود را قابل توجه و مورد اعتمادتر در بین همکاران و مشتریان خود نشان خواهید داد.

اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی

زیبایی شناسی: همه‌ی افراد تقریبا تمام روز خود را درون یک بنا و ساختمان سپری می‌کند، این ساختمان شامل محل کار، خانه، کارهای اداری، تفریحی و حتی مراکز درمانی می‌باشد، حتی شروع و پایان روز هر فرد از درون یک ساختمان است. ذات انسان‌ها جذب زیبایی‌ها می‌شود و با دیدن آن به دریافت حس خوب و آرامش می‌رسد، همین مسئله تاثیر مستقیم بر خلق و خوی آن‌ها دارد.
هویت ساختمان: همچنین نمای داخلی هویت ساختمان را نیز بازگو می‌کند، به طور مثال دکوراسیون یک مرکز درمانی کودکان با بزرگسالان نیز متفاوت است و از رنگ‌ها و آیتم-های مناسب با کاربری که دارد استفاده می‌شود، نمای داخلی یک شرکت بازی‌سازی با یک ساختمان حقوقی نیز کاملا متفاوت می‌باشد. طراحی نما مدرن نیازمند دانش و استعدادی است که طراح با استفاده از خلاقیت خود با ایجاد فضایی دلنشین با توجه به سلیقه‌ی افراد ساکن در ساختمان، آن فضا را به محلی برای کار، استراحت و دیگر امور روزمره تبدیل می‌کند.
کارآمدی: طراحی یک فضای زیبا در کنار کاربردی بودن آن مسئله‌ای بسیار مهم است که نیازمند تخصص و خلاقیت طراح است. امروزه با فراگیر شدن آپارتمان‌ها ابعاد خانه‌ها کوچک‌تر شده و طراحی فضایی که در کنار دلباز نشان دادن خانه یا محل کار به کاربردی بودن آن نیز بپردازد کار دشواری نیست، منظور از کارآمدی استفاده‌ی مناسب از حداقل فضا است.

 

 

نقش دکوراسیون در محل کار

طراحی نما مدرن دکوراسیون داخلی ساختمان اداری و تجاری به طور مستقیم بر روی هویت، شخصیت و کارتان تاثیر می‌گذارد، ابتدایی‌ترین چیزی که در نظر هر فرد جلوه می‌کند و در روحیه او نیز اثر دارد ظاهر و نمای مکانی است که وارد آن می‌شود. اهمیت این موضوع را از جهات مختلفی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

رفاه کارکنان

هر فردی برای بالا بردن کیفیت کار و استفاده از خلاقیت خود نیازمند فضایی است که بتواند در آن تمرکز کافی داشته باشد، از آنجایی که کارمندان دفاتر تجاری، اداری و… یک سوم از کل روز خود را در محل کار سپری می‌کنند پس اهمیت راحتی و آسایش برای آن‌ها بسیار زیاد است. در طراحی نما مدرن و ایجاد فضایی پویا، کارآمد و کاربردی که کارکنان در کنار احساس راحتی و استفاده نمودن از امکاناتی همچون جای‌گیری وسایل شخصی، میز و صندلی‌ مناسب، امکانات بهداشتی، حفظ حریم خصوصی و… نیازمند یک طراحی اصولی و خلاق هستیم. استفاده از نورپردازی و تزئینات مناسب با محل کار مانند کتابخانه، نحوه چینش مبلمان و حفظ تعادل تاثیراتی مستقیم بر روی روان کارکنان خواهد داشت.

اعتماد مراجعه‌کنندگان

همانطور که پیش‌تر نیز گفتیم از اولین مواردی که توجه هر فردی را جلب می‌کند ظاهر کار و بیزنس شما می‌باشد، طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان یک تصور ذهنی ابتدایی از شما را در مخاطب ایجاد خواهد کرد که باعث می‌شود در همان تاثیر اولیه قابل اعتماد و حرفه‌ای به نظر برسید. اهمیت این مسئله کاملا باید در اولویت بماند، در صورتی که این تاثیر بالعکس باشد می‌تواند حتی قبل از مشاهده‌ی سابقه کار حرفه‌ایتان مراجعه کنندگان را ناامید کرده و از همکاری با شما صرف نظر کنند. همکاران و مشتریان همواره در رفت و آمدها با اتاق جلسات، سالن کنفرانس، دفتر مدیریت و… رو به رو هستند.

نقش دکوراسیون در ساختمان مسکونی

در بحث طراحی نما مدرن چندان اهمیتی ندارد که خانه‌ی شما در چه ابعادی است، به هر حال می‌توان سبکی دلگرم‌کننده و زیبا در دکوراسیون آن اجرا کرد، طراحی دکوراسیون داخلی به خانه روح و طراوت می‌بخشد و آن را از حالت ساکن و مرده‌ی خود بیرون می‌آورد. این مسئله نیز باید از جهات مختلفی مورد بررسی قرار بگیرد.

آسایش ساکنین

ساکنین هر خانه برای پناه بردن از خستگی روزانه و دغدغه‌های مختلف زندگی به خانه و خانواده روی می‌آورند. از همین رو هر خانه‌ای نیازمند فضایی دلنشین و آرامش بخش است که بتوان باقی روز خود را در آن سپری کرد، استفاده از رنگ‌ها، نوع مبلمان و تزئینات و چینش مناسب آن‌ها برای واحد مسکونی یا ویلا سبب می‌شود با قرار گرفتن در این فضا از آرامش روحی و روانی برخوردار شویم.

مهمانی و دورهمی‌ها

از جهتی دیگر رفت و آمدها، مهمانی‌ و دورهمی‌ها موضوعی می‌باشد که برای هر خانه‌داری از اهمیت زیادی برخوردار است، طراحی نما مدرن در دکوراسیون خانه سبب برخورداری از یک جلوه‌ی زیبا، لوکس و دلنشین می‌شود که در کنار نشان داده شدن سلیقه و شخصیت فرد خانه‌دار، منجر به داشتن یک فضای گرم و شاد در کنار دوستان، آشنایان و نزدیکان‌تان خواهد شد.

روانشناسی در طراحی نما مدرن

رعایت اصول و معیارهای روانشناسی در طراحی دکوراسیون داخلی و اجرای آن باعث شده احساسات مثبت و خوشایند در فضا بیشتر و احساسات درونی منفی نیز در زمان استراحت تا حدودی کمرنگ‌تر و بی اهمیت شوند. در دکوراسیون اتاق یک کودک استفاده از آیتم‌ها و رنگ‌هایی که به روحیه‌ی کودک نزدیک‌تر باشد و سبب شکوفایی استعداد و خلاقیت او شود، در فرایند آموزش و رشد او تاثیر به سزایی دارد. اینکه طراحی نما مدرن مطابق با سلیقه و روحیات ساکنین اجرا شود باید در اولویت تیم طراح و دکوراتیو باشد چرا که در نهایت این شما هستید که قرار است در آن خانه زندگی کنید و امور روزمره خود مانند استراحت، غذا خوردن، مطالعه و… را بگذرانید.

جمع‌بندی

نقش و اهمیت طراحی نما مدرن در دکوراسیون داخلی ساختمان باید هماهنگ با کاربری آن اجرا شود، ایجاد فضایی که در کنار حفظ هارمونی و زیبایی خود از امکانات کاربردی مختص به آن ساختمان برخوردار باشد وظیفه‌ی اصلی تیم طراحی دکوراسیون داخلی و عمران است. اینکه ساختمان مورد نظر تجاری، اداری، مسکونی یا درمانی باشد تاثیر کاملا مستقیمی برای انتخاب سبک و دکوراسیون آن می‌گذارد و باید در کنار بازگو کردن هویت ساختمان از فضایی دلنشین و چشم-نواز بهره‌مند باشد.

قوانینی که باید در ساخت و ساز ویلا رعایت کرد

قوانینی که باید در ساخت و ساز ویلا رعایت کرد

یک ویلا چه مزایایی با خود به همراه دارد؟ برای اینکه ویلا بسازیم باید چه مراحلی را طی کنیم؟ آیا قانونی در رابطه با ساخت و ساز ویلا وجود دارد؟ در این مقاله قصد داریم

بیشتر بخوانید
اصول و ضوابط طراحی مجتمع تجاری

اصول و ضوابط طراحی مجتمع تجاری

معماری تجاری همیشه به عنوان نماد توسعه و رشد در جامعه مدرن مطرح بوده است. طراحی مجتمع تجاری از اصولی پیروی می‌کند که در کنار خلاقیت در اجرا با رعایت این نکات، می‌تواند کاربردی عالی

بیشتر بخوانید
طراحی نما، چرا و چگونه؟

طراحی نما، چرا و چگونه؟

طراحی نما در سال های اخیر به دلیل اهمیت زیادی که دارد به صورت تخصصی و حرفه ای آموزش داده می شود. چندان فرقی ندارد کاربری ساختمان چه باشد مسکونی، اداری، ویلا و... اولین چیزی

بیشتر بخوانید
نکات اصولی در طراحی دفتر کار

نکات اصولی در طراحی دفتر کار

طراحی دفتر کار به دلیل اهمیت زیادی که دارد باید از اصولی تبعیت کند که نتیجه ی کار را در عین کارآمدی، زیبا و چشمگیر کند. هر فرد به طور معمول یک سوم روز خود

بیشتر بخوانید
مفاهیم اساسی در شروع ساخت ویلا

مفاهیم اساسی در شروع ساخت ویلا

طراحي و ساخت ويلا در نواحي خارج از شهر و حومه ي شهر و در دل طبيعت انجام مي گيرد. هنگام ساخت ويلا بايد توجه شود كه با طبيعت اطراف خود هارموني و هماهنگي داشته

بیشتر بخوانید
طراحی ویلا مدرن و نئو کلاسیک

طراحی ویلا مدرن و نئو کلاسیک

طراحی ویلا چیست؟ ویلا به خانه هایی که دارای نما هستند گفته می شود و لغتی انگلیسی، فرانسوی است. ویژگی مشترک تمام ویلاها فضای خارج شهری آن هاست و در مناطقی که آرامش زیاد و

بیشتر بخوانید
نکات مهم در طراحی باغ ویلا

نکات مهم در طراحی باغ ویلا

داشتن یک ویلا شانس بزرگی‌ست که روز به روز افراد بیشتری را به سمت خود می‌کشاند. باتوجه به خستگی تمام ما از لایف استایل تکراری آپارتمان نشینی، داشتن یک باغ ویلا می‌تواند فرصتی برای بازیابی

بیشتر بخوانید
قبلی بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سر فصل مقاله
آخرین مقالات سایت