طراحی نما، چرا و چگونه؟

سر فصل مقاله

طراحی نما در سال های اخیر به دلیل اهمیت زیادی که دارد به صورت تخصصی و حرفه ای آموزش داده می شود. چندان فرقی ندارد کاربری ساختمان چه باشد مسکونی، اداری، ویلا و… اولین چیزی که در یک بنا توجه ها را جلب می کند ظاهر و زیبایی آن است. حال اینکه زیبایی نمای ساختمان و هزینه کردن برای آن در آخر چه تاثیر و سودی خواهد داشت؟ در پاسخ به این سوال موارد زیادی را می توان نام برد که تاثیرات هر کدام به تنهایی در تجارت، کسب و کار، محل سکونت و… شما بسیار اهمیت دارد. در ادامه به اهمیت این مسئله و چگونگی اجرای نما می پردازیم.

اهمیت طراحی نما

وابسته به نوع ساختمانی که قصد طراحی و اجرای نما را برای آن دارید گزینه های زیادی برای انتخاب طرح پیش رویتان می باشد. ولی پیش از آن می خواهیم بدانیم چرا این مسئله تا این اندازه اهمیت دارد؟
• ساختمان اداری و تجاری
اگر دارای ساختمانی تجاری می باشید احتمالا رفت و آمدهای زیادی به دفتر کار شما صورت می گیرد، فطرت انسان به زیبایی و نظم تمایل دارد و با دیدن آن احساسی خوب و مثبت را دریافت می کند. ظاهر ساختمان اداری شما اولین چیزی است که توجه مشتریان و همکاران شما را جلب می کند و همین موضوع می تواند پیش زمینه ای ذهنی از شخصیت و نوع رفتار شما در کار و بیزنس تان به مخاطبین بدهد، با داشتن یک پیش زمینه ای خوش بینانه می توانید در ادامه ی روند همکاری بدون تلاش زیادی در بین مشتریان و کسانی که به شما رجوع می کنند قابل اطمینان جلوه کنید.
• آپارتمان مسکونی
ممکن است با هدف سرمایه گذاری در آپارتمان مسکونی خود قصد اجرای یک نمای چشمگیر و زیبا را داشته باشید یا با دیگر ساکنین تصمیم گرفته اید نمای آن را بازسازی کنید، اهمیت هر کدام از این گزینه ها چندان از هم جدا نیست ولی هدف آن ها متفاوت است. در سرمایه گذاری برای ساخت یا بازسازی نمای یک آپارتمان بسیار مهم است که بتوان با بودجه ای معقول نتیجه ی دلخواه را داشته باشید تا سود سرمایه-ای که خرج کردید چند برابر به سوی تان بازگردد. اهمیت طراحی نما در چشم بیننده یا خریدار خود را نشان می دهد، هر کسی ترجیح می دهد جایی ساکن باشد که بتواند با خیال راحت در خانه مهمانی ترتیب دهد و بستگان خود را به آنجا دعوت کند، در صورتی که وقتی خود از ظاهر خانه ی خود ناراضی باشد آرامش خاطرش در برابر این موضوع خدشه دار می شود؛ هر چقدر دکوراسیون داخلی منزل چشمگیر و زیبا باشد باز هم اولین چیزی که به چشم می آید نمای بنا خواهد بود.
• طراحی نمای ویلا
در تصورتان یک ویلا را ترسیم کنید، حتما طبق سلیقه ی خود آن را ساده و یا مجلل به تصویر کشیدید البته ممکن است همه چی تمام هم نباشد ولی نکته ی مهم آن در اینجاست که امکان ندارد آن را زشت یا بی رنگ و رو تصور کرده باشید، در صورتی که یک ویلا دارای جلوه ای خاص و لوکس نباشد سخت است بشود به آن نام یک ویلای مسکونی با امکانات رفاهی داد حتی اگر دکوراسیون داخلی آن زیبا و چشمنواز باشند. نمای ویلاها از جهات زیادی بسیار مهم هستند و اجرای یک طرح مناسب با توجه به سلیقه ای که دارید با همکاری یک تیم طراحی حرفه ای و متخصص کار چندان سختی نیست.

طراحی نمای نئو کلاسیک

روند طراحی و اجرای نما

با همکاری یک تیم متخصص و حرفه ای در زمینه ی طراحی نما خیالتان از بابت هماهنگ سازی بودجه و اجرای با کیفیت نمای ساختمان تان راحت خواهد شد. برای انتخاب و اطمینان از کیفیت کار تیم مورد نظرتان می توانید با دیدن نمونه کارهای آن ها تصمیم بگیرید، در ابتدا ساختمان توسط مهندس یا مهندسین طراح بررسی می-شود و با توجه به سلیقه ی شما و تمامی ساکنین آپارتمان یا ویلا طرح خطی به صورت اصولی و مشخص کردن تمامی متریال ها کشیده می شود. از دیگر نکاتی که باید در طراحی و اجرای نما بدانید را در ادامه همین مطلب شرح می دهیم.
• طرح سه بعدی
یکی از راه هایی که از هزینه ها تا حد زیادی می کاهد طراحی سه بعدی نما می باشد، با اجرای این کار قسمت هایی که به نظرتان خوب نمی آید تغییر داده می شوند و می توانید پیش از اجرای کار نتیجه را مشاهده کنید، اینگونه در انتها هیچگونه نارضایتی وجود ندارد و می توانید کاملا از نمای بنای خود خشنود و راضی باشد. این کار از هزینه های دوباره کاری برای تغییر دادن نما می کاهد و مصالح اضافه-ای مصرف نخواهد شد.
• توجه به شرایط اقلیمی
شرایط آب و هوای منطقه در انتخاب متریال ها تاثیر زیادی دارد، به طور مثال استفاده از مصالح عایق سرما در مناطق سردسیر یا اجرای ابزار لوور در نمای ساختمان های مناطق گرم و دارای گرد و خاک زیاد نمونه ی مواردی است که در انتخاب مصالح و طراحی نما تاثیرگذار می باشد.
• نمای شهری
جدا از قوانین موجود در هر شهر، هماهنگ بودن نمای ساختمان با دیگر ساختمان های مجاور یک اصل اساسی در زیباسازی منطقه ای می باشد در غیر این صورت ساختمان تان مانند تافته ی جدا بافته است که جلوه ی بصری خوبی نخواهد داشت.

طراحی نمای نئوکلاسیک

اگر علاقه مند به سبک معماری رمی هستید ولی در کنار آن مجلل بودن زیاد آن را برای این زمان و نمای ساختمان خود مناسب نمی بینید، طراحی نمای نئوکلاسیک بهترین انتخابی است که میتوانید داشته باشید. این سبک در کنار حفظ شکوه معماری کلاسیک رمی سعی در ساده سازی اجزای آن و بیرون آمدن از چهارچوب متریال کلاسیک است. همچنین به دلیل تنوع بیشتری که در انتخاب متریال دارید (در سبک کلاسیک اینگونه نیست و تنوع کم است) نیازی به پرداخت هزینه های هنگفت برای اجرا و طراحی نمای نئوکلاسیک نیست.

طراحی نمای مدرن

سبک مدرن همواره به دنبال خلق شدن به دور از هرگونه چهارچوب در دیگر سبک ها است، این طرح در کنار حفظ سادگی بسیار چشمگیر و لوکس جلوه می کند. طراحی نمای مدرن دست طراح و کارفرما را در پیاده کردن خلاقیت و سلیقه ی خود باز می گذارد، اگر طرفدار سادگی در عین زیبایی هستید انتخاب این سبک برای نما که برادر سبک مینیمال است انتخابی مناسب برای شماست.

جمع بندی

طراحی نما از جهات زیادی برای یک ساختمان اهمیت دارد، چندان تفاوتی ندارد ساختمان شما مسکونی باشد یا تجاری هدف طراح در نهایت زیباسازی نما با توجه به سلیقه ی ساکنین می باشد. گرچه ظاهر هر ساختمان با توجه به کاربری که دارد طبیعتا باهم تفاوت دارند، جلوه یک ساختمان اداری و تجاری باید گویای برند و فعالیت آن باشد و هر ساختمان باید طوری طراحی شود که در عین زیبایی اصول را نیز رعایت کرده باشد.

 

قوانینی که باید در ساخت و ساز ویلا رعایت کرد

قوانینی که باید در ساخت و ساز ویلا رعایت کرد

یک ویلا چه مزایایی با خود به همراه دارد؟ برای اینکه ویلا بسازیم باید چه مراحلی را طی کنیم؟ آیا قانونی در رابطه با ساخت و ساز ویلا وجود دارد؟ در این مقاله قصد داریم

بیشتر بخوانید
اصول و ضوابط طراحی مجتمع تجاری

اصول و ضوابط طراحی مجتمع تجاری

معماری تجاری همیشه به عنوان نماد توسعه و رشد در جامعه مدرن مطرح بوده است. طراحی مجتمع تجاری از اصولی پیروی می‌کند که در کنار خلاقیت در اجرا با رعایت این نکات، می‌تواند کاربردی عالی

بیشتر بخوانید
طراحی نما، چرا و چگونه؟

طراحی نما، چرا و چگونه؟

طراحی نما در سال های اخیر به دلیل اهمیت زیادی که دارد به صورت تخصصی و حرفه ای آموزش داده می شود. چندان فرقی ندارد کاربری ساختمان چه باشد مسکونی، اداری، ویلا و... اولین چیزی

بیشتر بخوانید
نکات اصولی در طراحی دفتر کار

نکات اصولی در طراحی دفتر کار

طراحی دفتر کار به دلیل اهمیت زیادی که دارد باید از اصولی تبعیت کند که نتیجه ی کار را در عین کارآمدی، زیبا و چشمگیر کند. هر فرد به طور معمول یک سوم روز خود

بیشتر بخوانید
مفاهیم اساسی در شروع ساخت ویلا

مفاهیم اساسی در شروع ساخت ویلا

طراحي و ساخت ويلا در نواحي خارج از شهر و حومه ي شهر و در دل طبيعت انجام مي گيرد. هنگام ساخت ويلا بايد توجه شود كه با طبيعت اطراف خود هارموني و هماهنگي داشته

بیشتر بخوانید
طراحی ویلا مدرن و نئو کلاسیک

طراحی ویلا مدرن و نئو کلاسیک

طراحی ویلا چیست؟ ویلا به خانه هایی که دارای نما هستند گفته می شود و لغتی انگلیسی، فرانسوی است. ویژگی مشترک تمام ویلاها فضای خارج شهری آن هاست و در مناطقی که آرامش زیاد و

بیشتر بخوانید
نکات مهم در طراحی باغ ویلا

نکات مهم در طراحی باغ ویلا

داشتن یک ویلا شانس بزرگی‌ست که روز به روز افراد بیشتری را به سمت خود می‌کشاند. باتوجه به خستگی تمام ما از لایف استایل تکراری آپارتمان نشینی، داشتن یک باغ ویلا می‌تواند فرصتی برای بازیابی

بیشتر بخوانید
قبلی بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سر فصل مقاله
آخرین مقالات سایت