طراحی ویلا مدرن و نئو کلاسیک

سر فصل مقاله

طراحی ویلا چیست؟

ویلا به خانه هایی که دارای نما هستند گفته می شود و لغتی انگلیسی، فرانسوی است. ویژگی مشترک تمام ویلاها فضای خارج شهری آن هاست و در مناطقی که آرامش زیاد و سرسبز می باشند. ما معمولاً ویلاها را در روستا، کنار ساحل و یا حومه شهر می بینیم.

تاریخچه ساخت ویلا در دنیا

در بیشتر منابع اروپایی اشاره شده است که ساخت ویلا بسیار محبوب است و سابقه ساخت آن به رومی ها برمی گردد. در قدیم ویلاها برای پادشاهان و درباریان ساخته می شد اما به مرور زمان ثروتمندان نیز می توانند برای خود ویلاها بسازند و به طور اختصاصی از آن استفاده کنند. در ادامه ی متن به طراحی ساخت ویلای مدرن و نئوکلاسیک می پردازیم.

طراحی ویلا مدرن در معماری

در میان طراحی های داخلی مختلف ویلا سبک مدرن از محبوبیت خاصی برخوردار است. طرح ها در این سبک از معماری ساده و قابل تشخیص و واضح است. معمولاً از احجام پایه مانند مربع و مکعب استفاده می کنند. تا حد رنگ های به کار گرفته شده خنثی و تک رنگ هستند.
در ساخت ویلای مدرن سادگی بیشتری نسبت به ویلای کلاسیک دیده می شود و فضای آن خوانایی قابل توجهی دارد که در مدل کلاسیک وجود ندارد. طراحی ویلاهای مدرن به شکلی است که آرامش و امنیت کامل در آن احساس می شود. یکی از المان های مهم در طراحی داخلی ویلای مدرن شیشه است. پنجره های بزرگ و قدی رو به باغ یا دریا چشم اندازی رویایی و زیبا با حسی فوق العاده در بخش مرکزی ساختمان را ایجاد می کنند.
در طراحی داخلی ویلاهای مدرن اغلب مواقع اتاق های مهمان و آشپزخانه ها در طبقه همکف واقع می شوند. آشپزخانه ها معمولاً یک درب دیگر دارند که به فضای مجاور ویلا وصل می شوند. از دیگر ویژگی های ویلاهای مدرن سقف های بلند و معماری دوبلکس است که ساختار ویلا را شیک و زیبا و لوکس می کند. به طور کلی چیدمان به گونه ای است که فضایی بی جهت اشغال نشود.
طراح ویلا برای احترام به طبیعت و زمینی که ویلا در آن احداث شده است طراحی را به گونه ای انجام می دهد که کمترین آسیب را به محیط زیست بزند. می توان گفت که طراحی ویلای مدرن با خلاقیت زیادی همراه است و البته یکی از گران ترین طراحی ها محسوب می شود.

ویژگی های طراحی مدرن ویلا در ایران

مهم ترین ویژگی ها در ویلاهایی به سبک مدرن عبارتند از:
• فضای پرنور و باز ویلا
• طراحی ساده و خاص و به دور از تزئینات اضافه
• سادگی در طرح و فرم و کاربری
• استفاده از متریال های مناسب برای شخصیت دادن به نمای ویلا
• پارتیشن ها و تزئینات مدرن

اصول اولیه سبک مدرن در مکتب شیکاگو

مکتب شیکاگو یکی از مهمترین مکتبها در سبک مدرن است که از اصول اولیه زیر پیروی می کند:
• نمایش ساختار در بنا
• عدم تقلید از سبک ها گذشته
• استفاده از اسکلت فولادی
• استفاده کم از تزئینات
• استفاده از پنجره های عریض
• ابداع فرم های جدید
از آثار مهم معماری ویلا مدرن جهان می توان از خانه شیشه‌ای اثر فیلیپ جانسون، برج سیگرام اثر میس ون‌درروهه، ویلای ساوا اثر لوکوربوزیه، موزه گوگنهایم اثر فرانک لوید رایت، اپرای سیدنی اثر ایرو سرنین، نام برد.

 

طراحی ویلای نئوکلاسیک

حدود 1700 سال پس از میلاد سبک معماری نئوکلاسیک به وجود آمد. این سبک به وسیله جریان نئوکلاسیسم در اواسط قرن هجدهم در ایتالیا و فرانسه ظهورکرد. نئوکلاسیک گرایش نوینی است به سبک کلاسیک و دنبال احیای آن در زندگی و سلیقه مردم معاصر است.
قطعاً مهندسین معماری می دانند که یکی از اصول طراحی کلاسیک ایجاد قرینگی است در حالیکه در طراحی ویلای کلاسیک رومی عدم قرینگی بود و نئوکلاسیک در تقابل با سبک کلاسیک قرینگی و سادگی را بخ وجود آورد. طراحی ویلای نئوکلاسیک به گونه ای است که با حفظ ارزش های طراحی رومی دست به ساده سازی زده و در رنگ آمیزی و استفاده از مصالح داخلی از مفاهیم و امکانات طراحی مدرن نیز بهره می برد.
در ایران استقبال از این سبک به دو دلیل افزایش پیدا کرده است:
– اول به خاطر سادگی این سبک هزینه ی آن نسبت به طراحی ویلا کلاسیک کمتر است.
– دوم اینکه با ورود افراد متخصص در این زمینه سبک نئو کلاسیک باعث شده که تا حدود زیادی پاسخگوی سلایق متفاوت باشد و از یکنواختی طراحی های قبل بکاهد.

اصول طراحی ویلای نئوکلاسیک

برای طراحی ویلا عوامل زیادی دخیل هستند تا یک ویلا با شیوه ایی اصولی و علمی ساخته شود، از جمله این عوامل می-توان به شرایط جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی و اقلیم منطقه اشاره کرد. به طور مثال در یک بافت قدیمی نمی توان ویلایی به سبک پست مدرن ساخت.

نما در طراحی ویلای نئوکلاسیک

اشکال هندسی و فرم های هندسی و ستون های رومی و یونانی با سرستون های دوریک،یونیک و کرنتی و همچنین سنتوری ساده در نما ویلا استفاده می شود. تزئینات کمتری نسبت به وسلای کلاسیک دارد. در این سبک ویلاها یک نقطه ی کانونی وجود دارد که معمولاً ورودی ویلا تعریف می شود.

ویژگی‌های نما در طراحی ویلای نئوکلاسیک

در نمای نئوکلاسیک جرئیات و تزئینات کمتری استفاده می شود و تلاش بر این است که سادگی حفظ شود. نمای ساختمان ها هم سطح و طویل هستند. محیط داخلی ساختمان ها در بیشتر مواقع از چند ستون و چند ردیف تشکیل شده است. برای زیبایی هر چه بیشتر در این سبک سعی می شود که اطراف ساختمان باغ هایی به شکل ها و الگوهای هندسی استفاده شود.
در طراحی ویلای تئوکلاسیک، بخش مرکزی ویلا اهمیت ویژه ایی دارد. از ستون های بلند و قطور و سنتوری که نشان دهنده ی نئوکلاسیسم است، استفاده می شود و برای تقویت این رویکرد ستون ها در ایوان ویلا تکرار می شود. این ستون ها تاکید بصری خاصی در درب ورودی ویلا ایجاد می کنند. نمونه ی معاصر در طراحی ویلای نئوکلاسیک استفاده از آجر در مسیر پیاده راه ویلا و امتداد و پیوستگی آن تا روی نما است.
در نمای نئو کلاسیک تلاش بر این است که سازگاری بصری خوبی شکل بگیرد. پنجره ها و درب ها به گونه ای ساخته می شوند که هم خوانی دارند و یک فضای دل نشین و زیبا را ایجاد می کند. لازم به ذکر است که در نماهای نئوکلاسیک معمولا از یکسری ستون های مستقل و بلند استفاده شده است که دارای ارتفاعی برابر با ساختمان ها هستند.
مصالح ساختمانی سنتی همچون سنگ، آجر و چوب در این نوع سبک بیشتر استفاده می شود. وجود تقارن در ساخت ویلا نئوکلاسیک موجب ایجاد حس آرامش و سکون و ثبات می شود. در انتخاب رنگ ها هم سعی می شود بیشتر از رنگ های روشن به منظور خلق فضایی زیبا استفاده شود.

 

قوانینی که باید در ساخت و ساز ویلا رعایت کرد

قوانینی که باید در ساخت و ساز ویلا رعایت کرد

یک ویلا چه مزایایی با خود به همراه دارد؟ برای اینکه ویلا بسازیم باید چه مراحلی را طی کنیم؟ آیا قانونی در رابطه با ساخت و ساز ویلا وجود دارد؟ در این مقاله قصد داریم

بیشتر بخوانید
اصول و ضوابط طراحی مجتمع تجاری

اصول و ضوابط طراحی مجتمع تجاری

معماری تجاری همیشه به عنوان نماد توسعه و رشد در جامعه مدرن مطرح بوده است. طراحی مجتمع تجاری از اصولی پیروی می‌کند که در کنار خلاقیت در اجرا با رعایت این نکات، می‌تواند کاربردی عالی

بیشتر بخوانید
طراحی نما، چرا و چگونه؟

طراحی نما، چرا و چگونه؟

طراحی نما در سال های اخیر به دلیل اهمیت زیادی که دارد به صورت تخصصی و حرفه ای آموزش داده می شود. چندان فرقی ندارد کاربری ساختمان چه باشد مسکونی، اداری، ویلا و... اولین چیزی

بیشتر بخوانید
نکات اصولی در طراحی دفتر کار

نکات اصولی در طراحی دفتر کار

طراحی دفتر کار به دلیل اهمیت زیادی که دارد باید از اصولی تبعیت کند که نتیجه ی کار را در عین کارآمدی، زیبا و چشمگیر کند. هر فرد به طور معمول یک سوم روز خود

بیشتر بخوانید
مفاهیم اساسی در شروع ساخت ویلا

مفاهیم اساسی در شروع ساخت ویلا

طراحي و ساخت ويلا در نواحي خارج از شهر و حومه ي شهر و در دل طبيعت انجام مي گيرد. هنگام ساخت ويلا بايد توجه شود كه با طبيعت اطراف خود هارموني و هماهنگي داشته

بیشتر بخوانید
طراحی ویلا مدرن و نئو کلاسیک

طراحی ویلا مدرن و نئو کلاسیک

طراحی ویلا چیست؟ ویلا به خانه هایی که دارای نما هستند گفته می شود و لغتی انگلیسی، فرانسوی است. ویژگی مشترک تمام ویلاها فضای خارج شهری آن هاست و در مناطقی که آرامش زیاد و

بیشتر بخوانید
نکات مهم در طراحی باغ ویلا

نکات مهم در طراحی باغ ویلا

داشتن یک ویلا شانس بزرگی‌ست که روز به روز افراد بیشتری را به سمت خود می‌کشاند. باتوجه به خستگی تمام ما از لایف استایل تکراری آپارتمان نشینی، داشتن یک باغ ویلا می‌تواند فرصتی برای بازیابی

بیشتر بخوانید
قبلی بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سر فصل مقاله
آخرین مقالات سایت