طراحی دفتر کار لوکس ومدرن

طراحی دفتر کار لوکس ومدرن

انتخاب یک طراحی مناسب برای دفتر کار، قطعا تاثیرات بسزایی یرروی عملکرد کارکنان و به طورکلی  بازده شغلی خواهد داشت.

یک طراحی مناسب برای دفتر کار می‌تواند روحیه همکاری و انگیزه کارکنان را افزایش دهد؛ همانطور که درمقابل، یک طراحی ضعیف باعث کسالت و خستگی کارکنان خواهد شد.

در این مقاله علاوه بر پرداخت به فضاهای مدرن اداری و دفاتر کاری، مفاهیم معماری اداری را نیز بررسی خواهیم نمود.

مفاهیم مورد بررسی به طور ویژه‌ای تاثیرات مثبتی بر روحیه کاری افراد در یک محیط خواهد گذاشت.

با در نظر گرفتن نکات زیر، بازده دفتر کاری و کارکنان را به حداکثر برسانید

  1. طراحی دفتر کار به طور قابل توجهی بر رفتار کارکنان تأثیرگذار می‌باشد.
  2. در نظر گرفتن اهمیت موقعیت مکانی، جانمایی فضاها و امکانات رفاهی
  3. طراحی دفتر کار با هدف ایجاد فضایی سازنده و عملکردی راحت
  4. فراهم کردن موقعیتی در راستای تسهیل همکاری بین کارکنان و سرپرستان

رعایت این مفاهیم به خلق فضایی که در آن کارکنان شما احساس راحتی، حمایت و انگیزه را تجربه می‌نمایند کمک بسیاری خواهد کرد.

طراحی دفتر کار به طور قابل توجهی بر رفتار انسان تاثیرگذار می‌باشد

درست از همان لحظه‌ای  که از درب ورودی یک دفتر کاری عبور می‌کنید، می‌توانید اتمسفری را که طراحان (خواسته یا ناخواسته) ایجاد کرده‌اند احساس نمایید. اگر فضایی به خوبی طراحی شده باشد، احساسی مطبوع و سرزنده‌ای در شما ایجاد خواهد کرد. این نوع طراحی به کارکنان نیز امکان می‌دهد که آزادانه فکر کنند و عملکرد سازنده‌تری داشته باشند.

منابع نوری مصنوعی و نامناسب، صندلی‌های سفت و اتاقک‌های کسل‌کننده باعث می‌شود کارمندان احساس کنند که در فضایی آزاردهنده حبس شده‌اند و احساس خستگی و بی‌قراری نمایند.
طراحی ضعیف دفتر کاری همچنین می‌تواند اثرات منفی‌ای نیز بر سلامت فیزیکی کارکنان داشته باشد. به عنوان مثال، ارگونومی بد اداری با درد مزمن، ناتوانی‌ها و استرس مرتبط می‌باشد.
انسان‌ها قرار است بتوانند خلاقیت‌های خود را در دنیای کاری به کار ببرند و به عنوان تیم به سوی هدف کاری مشترکی همکاری کنند.
تنها نشستن پشت میز به مدت هشت ساعت در روز یک فعالیت طبیعی نیست. طراحی مناسب یک دفتر کار با توجه به غرایز طبیعی انسان بر رفتار افراد تأثیر می‌گذارد. بنابراین، در حالی که تعداد بسیاری از مردم در خارج از منزل کار می‌کنند، با ایجاد یک فضای اداری که احساسی راحت و شبیه به خانه را بدهد، بازده و عملکرد کسب و کارها ارتقا پیدا می کند. در ادامه به نکات مرتبط با اهمیت موقعیت مکانی و جانمایی فضایی امکانات رفاهی می پردازیم. 

فاکتورهایی که محیط کاری پربازده باید داشته باشد

  • امکانات رفاهی (مانند رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، یا محیط‌هایی برای استراحت ترجیحا در فضای باز) در فاصله نزدیک از دفتر کاری
  • دسترسی راحت به حمل و نقل عمومی
  • خطوط امن دوچرخه سواری یا مسیرهای پیاده روی نزدیک به دفتر
  • در نظر گرفتن فضاهای بزرگ و منعطف جهت گردهمایی‌ها چه در فضای داخلی و چه در فضای باز که می‌توانند به منظور گردهمایی‌ها و جلسات غیررسمی استفاده شوند
  • در نظر گرفتن فضاهای نیمه‌خصوصی فردی به منظور برگذاری جلسات خصوصی و یا فعالیت‌های متمرکز
  • در نظر گرفتن این فاکتورها می‌تواند دفتر کار شما را به فضایی تبدیل کند که افراد با داشتن امکاناتی که در دست دارند به بهترین نحو در نقش‌هایشان حضور پیدا کنند.
  • همچنین استفاده از این مفاهیم طراحی معماری اداری در داخل خود ساختمان نیز مهم است.
  • فضا باید آسان برای دستیابی، انعطاف پذیر و در دسترس همه باشد.

نکاتی برای دستیابی محیط کاری پربازده

1. فضایی مطبوع و دلپذیر ایجاد نمایید. طراحی سقف‌های بلند و امکان استفاده از جریان نور طبیعی روز، رنگ و بویی را به فضا خواهد داد که در کارکنان احساس انرژی و انگیزه ایجاد خواهد کرد. استفاده از مبلمان اداری راحت و رنگ‌آمیزی‌های استراتژیک و فکر شده نیز در این راستا بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

2. طراحی اتاقک یا کابین‌هایی برای کارکنان به صورت انبوه و خوشه‌ای، به آن‌ها اجازه خواهد داد تا به صورت یک تیم پویا روی پروژه‌ها تمرکز نمایند. تمام کابین‌های اداری باید دارای فضای کافی به منظور فراهم کردن تحرک راحت و آسان افراد باشند. صندلی‌ها ارگونومیک خواهند بود و برای هر کابین باید یک فضای شخصی ذخیره‌سازی منعطف طراحی شود که به تمامی اعضای تیم امکان جا به جایی راحت بین کابین‌ها را بدهد و کارکنان بتوانند در طول زمان روی پروژه‌های مختلف با یکدیگر همکاری کنند.

3. ایجاد فضاهای گردهمایی غیررسمی در محیط اداری به منظور استراحت و معاشرت کارکنان، باعث ایجاد تنوعی بصری خواهد شد و خستگی کار را کاهش می‌دهد.نکته‌ای که باید در طراحی دفتر کاری درنظر بگیرید این است که یکجا ماندن در طولانی مدت باعث کاهش بازده کاری خواهد شد. این طبیعت انسان است که تمایل داشته باشد با ایجاد تغییر در فضای کاری خود با انگیزه بیشتری به فعالیت‌های شغلی‌اش ادامه دهد.با ایجاد یک دفتر کاری منعطف به همراه طراحی‌های بصری، خواهید توانست خلاقیت کارکنان خود را شکوفا کنید.

طراحی دفتر کار مناسب

همانطور که توضیح داده شد، طراحی داخلی دفتر کار به طور قابل توجهی بر رفتارانسان تأثیرگذار خواهد بود.کارکنان ساعات زیادی از هفته خود را در دفترکاری  که در آن مشغول می‌باشند، می‌گذرانند. اگر آن‌ها فقط صفحه نمایش سیستم روبه‌رویشان یا دیوارهای اتاقک خود را در تمام این مدت تحمل  کنند، در نهایت منطقی است که انگیزه و بهره‌وری‌شان کاهش یابد. برای رفع این مشکل رایج، طراحان از مفاهیم معماری داخلی اداری زیر استفاده می‌کند:

محیط بیرون و دفتر کار را به یکدیگر پیوند بزنید!

دسترسی راحت به محیط بیرون از دفتر کار را فراهم نمایید.
اهمیت استفاده از منبع طبیعی نور روز را نمی‌توان نادیده گرفت. مطالعات بی‌شماری نشان داده است که فراهم کردن امکان جریان طبیعی نور روز در محیط اداری و کاری، مزایای زیادی برای کاربران ساختمان به ارمغان می‌آورد.
نور طبیعی خلق و خو، سلامتی و بهره‌وری کارکنان را بهبود می‌بخشد.
طراحی فرم کلی ساختمان و ساماندهی پلان پلان نیز در میزان استفاده از نور طبیعی روز تعیین‌کننده خواهد بود. ساختمان‌هایی که به صورت L یا U شکل طراحی شده‌اند، نور طبیعی بیشتری را وارد محیط می‌کنند و نمای بیرونی بیشتری در دسترس خواهد بود.
در کنار نور طبیعی توجه به رویکرد بیوفیلیک که به دنبال استفاده از گیاهان در محیط داخلی است و با مفهوم لندسکیپ داخلی بیان می شود نیز به تقویت ارتباط افراد با طبیعت کمک می‌کنند.

استفاده از سیستم نورپردازی مناسب

در یک دفتر کاری باید نور کافی وجود داشته باشد و صرفا استفاده از نور طبیعی، این میزان نور کافی را تامین نخواهد کرد. بنابراین در طراحی دفتر کاری خود باید نورپردازی مصنوعی را نیز دزنظر داشته باشید تا امکان دید را بهبود ببخشید. 
نورپردازی ذفتر کار باید به دنبال کاهش  انعکاس خیره‌کننده صفحه نمایش کامپیوتر بوده و به هر قسمت شخصیت ویژه ای ببخشد.

درنظر گرفتن سیکل نوری در طول روز

طراحی یک سیکل نوری به کارکنان کمک خواهد کرد تا ریتم کاری سالمی داشته باشند. می‌توانید سیستم نورپردازی خود را طوری طراحی کنید که به صورت خودکار شدت نور را تنظیم نماید یا تغییر رنگ دهد.
پوشش پنجره‌ها را نیز می‌توان طوری تنظیم کرد که نور طبیعی، کم و بیش در طول روز و در فصول مختلف در دفتر کار جریان یابد.

عایق‌سازی محیط کار

با آکوستیک کردن محیط کار از مزاحمت صداهای محیط جلوگیری کنید و حریم خصوصی بیشتری برای کارکنان فراهم نمایید.
آکوستیک بودن محیط را به‌ویژه در اتاق برگذاری جلسات درنظر بگیرید.
فضاهای اداری باید به گونه‌ای طراحی شوند که نوفه های محیط را جذب کنند تا خللی در تمرکز کارکنان بوجود نیاید.

تسهیل همکاری بین کارکنان و سرپرستان

در گذشته، دفاتر کاری سلسله مراتبی سختگیرانه داشتند. اتاق کار مدیران معمولا به صورت فضایی دلباز به همراه جریان نور طبیعی و تجهیزات طراحی می‌شد، در حالی که سایر کارکنان با امکانات رفاهی کمتری و اغلب در داخل اتاقک‌های کوچک و کم نور به وظایفشان می‌پرداختند.
این نوع از طراحی دفتر کار یکی از بدترین انوع طراحی محیط‌های اداری محسوب می‌شود، زیرا از همکاری و تعامل کارکنان یک مجموعه با یکدیگر جلوگیری می‌کند.
در این شرایط مدیران نیز نمی‌توانند با کارمندان خود تعامل داشته باشند و به همین ترتیب، کارکنان درحالیکه تنها یک فضای کوچک برای انجام وظایفشان در دسترسشان خواهد بود، کاملا احساس انزوا می‌کنند و روحیه شغلی خود را از دست می‌دهند.
اگر طراحی براساس سلسله مراتب کنار زده شود، قطعا نتایج بهتری بدست خواهد آمد و به پیشرفت کل مجموعه کمک خواهد شد.

چگونه با طراحی دفتر کاری می توان روحیه کاری را افزایش داد؟

  انتقال دفاتر اجرایی و اتاق‌های کنفرانس به مرکز طراحی یک دفتر کاری، کارکنان را تشویق می‌کند تا تعامل بیشتری با سرپرستان خود برقرار نمایند و روی ایده‌های جدید و نوآورانه کار کنند. استفاده از دیوارهای شیشه‌ای نیز تضمین می‌کند که علاوه بر جریان حداکثر نور روز در دفاتر کاری، مانع بین مدیران و کارمندان نیز از بین برده شود. به این شیوه کل مجموعه به صورت پویا و مانند یک تیم شروع به عمل خواهند کرد.

استفاده از مبلمان راحت هم برای مدیران و هم برای کارکنان

پیشنهاد می‌شود با درنظر گرفتن فضاهایی مشترک بین مدیران و کارکنان به منظور استراحت، این سلسله مراتب را از بین ببرید و روحیه کارکنان را تقویت نمایید.سالن‌های استراحت و اتاق‌های کنفرانس مکان‌های ایده‌آلی برای قرار گرفتن کاناپه‌ها یا مبلمان مدولار نرم می‌باشند. درنظر گرفتن راحتی تمام کارکنان،احتمال روحیه همکاری را قوت بیشتری می‌بخشد.

طراحی فضای باز بیرون از دفتر کار

گاهی، کارمندان به شدت احتیاج خواهند داشت لحظاتی از تایم کاری خود را بیرون از ذفتر کار بگدرانند. قرار دادن میز و صندلی در فضای باز درنظر گرفته شدۀ بیرون از دفتر کار، امکانات بیشتری برای کار در یک محیط راحت، چه به صورت فردی و چه به صورت گروهی فراهم خواهد کرد.  

چند نکته دیگر که باید به آن توجه شود

به طور کلی، در طراحی یک دفتر کار باید فرصت بیشتری به منظور تحرک و پویایی کارکنان، دراختیارشان قرار داد. همچنین حریم خصوصی هر فرد باید درنظر گرفته شود. قرار نیست تمام افراد بتوانند کل روز را بر روی یک صندلی سفت، پشت میز و خیره به اسکرین سیستم بگذرانند. طراحی منعطف دفتر کار به کارمندان اجازه خواهد داد، محیط خود را عوض کنند. درنظر داشتن این نکته در طراحی نه تنها انسانی‌تر است، بلکه باعث می‌شود کارمندان از حقوق و امکانات بیشتری برخوردار شوند و احساس کنند که بخشی حیاتی از مجموعه هستند.  اکنون که می‌دانید طراحی دفتر کار چقدر بر روحیه کارکنان تأثیرگذار خواهد بود، باید یک استراتژی طراحی در نظر بگیرید که برای کسب و کار شما مفید باشد. شرکت‌های معماری با تجربه می‌توانند به شما در یافتن این استراتژی‌ها کمک کنند. طراحی هر دفتر کاری باتوجه به هدف مجموعه متفاوت خواهد بود. برخی از دفاتر، برروی روحیه تیمی و همکاری کارکنان متکی هستند، درحالی که ممکن است طراحی برخی دیگر از دفاتر کاری برپایه ایجاد فضاهای خصوصی و شخصی استوار باشد. در این نوع طراحی‌ها، داشتن محدوده وسیع‌تری از کابین‌های کاری فردی مهم‌تر خواهد بود تا کارکنان بتوانند روی وظایف خود تمرکز کنند. وقتی صحبت از طراحی دفتر کاری به میان می‌آید، اولین نکته‌ای را که باید درنظر گرفت این است که طراحی محل کار به طور کاملا مستقیم، خوب یا بد، بر رفتار انسان تأثیر می‌گذارد. هنگامی که افراد با مجموعه‌ای کار می‌کنند که تأثیر قدرتمند طراحی بر روحیه کارکنان و بهره‌وری را درک می‌کند، بهترین عملکرد خود را ارائه خواهند داد و این موضوع به سود تمام مجموعه تمام خواهد شد.